Volume: 6, Issue: 2

1/09/2014

Articles by #getArticle.ind_name#
П.Ф. Каптерев - подвижник высшего педагогического образования
Богуславский М.В. [about]
Когда размышляешь о путях развития высшего российского образования и судьбах его подвижников, то становится ясно, что Петр Федорович Каптерев (1849-1922) – один из столпов отечественного просвещения, которого по праву можно считать основателем российского высшего педагогического образования. Его более чем полувековая педагогическая деятельность – это беззаветное служение России, высшей школе, преподавателям педагогических институтов, учительству и детям. Все, за что брался Петр Федорович, он делал капитально, по сути создав российскую педагогическую науку. Каптерев заложил в основание педагогики отечественной высшей школы свои фундаментальные труды «Педагогическая психология», «Педагогический процесс», «Дидактические очерки», «История русской педагогии» . Все они не только новаторские для своего времени, но и до сего дня входят в золотой фонд отечественной педагогической мысли, являясь настольными для преподавателей педагогики и педагогической психологии. Поражает и широта проблематики его творчества. Вот названия некоторых публикаций: «Значение христианства в постановке первоначального воспитания», «Характерные черты среднего образования в Англии», «Трагизм судьбы Гоголя», «О детской лжи», «Ответственность родителей перед детьми».
Pyotr Kapterev as a Pioneer of Russian Education
Богуславский М.В. [about]
When I reflect on the development of higher Russian education and the type of people who made it happen, I clearly understand that there was one among many who could be called, with all rights, the Father of the Russian Higher Teachers’ Training Education. The name of this person is Pyotr Fedorovich Kapterev (1849-1922). His educational activities, which lasted for over half a century represent an example of remarkable service towards one’s Fatherland - Russia, towards its professional education, its teachers, and children. Kapterev was the type of person who would do everything very substantially and with the highest results possible. We have all the reasons to assume that he was a creator of the Russian Theory of Education. This assumption becomes clear after reading his fundamental works such as, “Educational Psychology”, “Educational Process”, “Didactic Essays”, and “History of Russian Education”. These books – innovative for their time – remain to this day the educational treasures created by this Russian thinker; they remain in demand among current professors of education and educational psychology. It is amazing how many topics he would cover in his works. Let me mention just the titles of some of them: “The Meaning of Christianity in the Formation of Elementary Education”, “Characteristic Features of Secondary Education in England”, “The Tragedy of Gogol’s Life”, “About Children’s Lies”, “Parents’ Responsibility to Their Children.”

Home | Copyright © 2018, Russian-American Education Forum