Volume: 5, Issue: 4

15/12/2013

Articles by #getArticle.ind_name#
Коррекция нарушений у детей раннего возраста – основная задача социализации ребенка и поддержки семьи
Зубарева, Т. Г. [about]
В настоящее время коррекция нарушений в развитии детей раннего возраста во всем мире является одним из приоритетных направлений работы специалистов медицинского и педагогического профилей. Значимость и необходимость такой деятельности определяется, с одной стороны, уменьшением доли рождения здоровых детей, что приводит к росту количества детей-инвалидов и числа социальных сирот, а с другой стороны – увеличением затрат на специальное дошкольное и школьное образование. В России сегодня необходимость создания системы ранней диагностики и коррекции отчетливо ощущается специалистами органов управления образования, здравоохранения и социальной защиты, семейной и демографической политики, понимающих важность этой задачи и готовых осуществлять в этой сфере активное междисциплинарное взаимодействие. Проведение мер по диагностике и коррекции особенностей в развитии детей раннего возраста связано еще и с наличием, как в стране, так и в Курском регионе, тревожной демографической ситуации, характеризующейся не только общим снижением рождаемости здоровых, но и прогрессирующим уменьшением доли рождения физиологически зрелых детей, повышением показателей осложненных родов и отклонений в развитии врожденного или перинатального генеза.
Early Childhood Disorders’ ‘Correction’ as the Main Goal of the Child’s Socialization and Family Support
Зубарева, Т. Г. [about]
Currently, ‘a correction’ of early childhood disorders is considered to be one of the priority areas for medical doctors and educators all over the world. The importance and necessity of this type of work in Russia is determined by two main factors. The first is a decline in the healthy children’s birth rate which simultaneously increases a number of children with developmental disabilities and consequently, a number of the so-called social orphans (these are the children whose parents are still alive but do not want to take care of their sons or daughters. – Editor’s explanation). The second one is an increase in expenses on special preschool and school education. Russia today is facing an urgent need to create a system of early childhood diagnostics and correction. The importance of this need and necessity is well understood by the specialists from Departments of Education, Public Health Care, Family and Demographics Policy who and are prepared to work in this direction and to actively cooperate with one another in an interdisciplinary mode. Attention and interest in diagnostics and correction of special needs (whenever possible) in early childhood is also stimulated by a gloomy situation with demographics in Russia on the whole and in Kursk region in particular. We are talking about a considerable decrease of healthy children’s birth rate and also a progressive decrease of fully mature children’s birth rate, together with an increase of complications during childbirth and developmental disabilities of a congenital or prenatal nature.

Home | Copyright © 2018, Russian-American Education Forum